Standartlar Haftası Kutlama Programı

Unknown | 06:04 | 0 yorum


 

 

STANDARTLAR HAFTASI

 

 Türk Standartlar Enstitüsünün 19.8.1993 tarihli teklifi üzerine. Millî Eğitim Bakanlığınca

her yıl ekim ayının üçüncü haftası. Standartlar Haftası olarak kutlanması kabul edilmiştir.

Bu hafta da;· 

Türk Standartlar Enstitüsünün kuruluş amaçları ve görevleri,

·           Standardın ne olduğu ve yararları,

·           Tüketicinin korunması ve sağladığı yararları,

·           TSE ve kalite konuları hakkında öğrencilere bilgi verilir

·           Radyo ve televizyonlarda Türk Standartları Enstitüsü hakkında halk bilgilendirilir.

·           Hatalı ve bozuk mal alındığında ne yapılması gerektiği açıklanır.

·           Aldatıcı ve haksız reklamların zararları anlatılır.

·           TSE damgası ve garanti belgesinin önemi açıklanır

 

STANDARTLAR HAFTASI'NIN TARİHÇESİ


 

TSE, uzun zamandır kalite ve standardizasyon konusunda öğrenciden işadamına, ev kadınından esnaf ve sanatkarına, çiftçisinden mühendisine kadar çok geniş bir halk kesimine yönelik çalışmalar yapmaktadır.

Bu çalışmalarla tüketiciler aydınlatılıp bilinçlendirilmekte; standartlara uygun, kaliteli üretimin ulusal ekonomimize sağlayacağı yararlar anlatılmaktadır. Bu çalışmaların amacı, vatandaşları kaliteli mal ve hizmet isteme konusunda bilinçlendirmek; üreticileri kaliteli ve stan-dartlara uygun üretime zorlamaktır.

Ülkemizi gelecekte yönetecek olan çocuklarımız ve gençlerimizde kalite ve standardizasyon bilinç ve kültürünün oluşması için Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu, 18.08.1993 tarih ve 400 Sayılı Kararla ilk, orta, lise ve dengi okullarda "Tüketicinin Korunması Kolu"nun kurulmasını uygun görmüştür.

20.08.1993 tarih ve 402 Sayılı karar ile ilk, orta, lise ve dengi okullarda her yılın ekim ayının 3. haftasının "Standartlar Haftası" olarak kutlanması hususu uygun görülmüştür. 11.01.1994 tarih ve 21 Sayılı Karar ile genel orta öğretim kurumlarının öğretim programına "Standardizasyon ve Kalite 1" dersinin, seçmeli ders olarak alınması uygun görüldü. Günümüzde TSE, halkımızın kalite ve standardizasyon konusunda bilinçlenmesi için yoğun çalışmalarını sürdürmektedir.

 

TÜKETİCİYİ KORUMA (STANDARTLAR) HAFTASI


 

Belirli bir hizmetin, ihtiyaçları karşılayacak üretimin, ekonomiye ve teknik amaçlara uygun ölçüde üretmek için; özelliklerini belirleme ve tek biçime sokma işlemine "Standardizasyon" denir.

Standardizasyon çalışmaları sonucu ortaya çıkan; belge, döküman veya esere "Standard" adı verilmektedir.

Ülkemizde standardizasyon çalışmaları 1930 yılında başlamış, 1936'da "Standardizasyon dairesi", 1954'de de "Türk Standartları Enstitüsü" kurulmuştur. 18 Aralık 1960 yılında yürürlüğe giren bir yasa ile TSE yeniden oluşturulur ve 16 Mayıs 1985 tarihli 3205 sayılı yasa ile TSE kurumu bugünkü yapışma kavuşturulur. TSE'nin görevi; her türlü standardizasyonu hazırlamak ya da hazırlatarak, uygun bulduklarım Türk Standartları olarak kabul etmektir.

Standardizasyonun amaçları:

1.                          Üretimde ve malların değişiminde işgücü, malzeme, güç kaynağı vb. faktörlerde en yüksek düzeyde tasarruf sağlamak.

2.                          Tatmin edici mal ve hizmet üretimini sağlayarak tüketici çıkarlarım gözetmek.

3.                          İnsan yaşamının sağlık ve güvenliğini korumak.

4.                          İlgili grupların, birbirleriyle olan bilgi alışverişini ve anlaşmalarım kolaylaştırmak.

 

İyi bir tüketici satın aldığı ürünün,

TSE veya TSEK markalı yani, Türk Standardlar Enstitüsü Kurumu işareti  olmasına dikkat etmelidir.Ülkemizi gelecekte yönetecek olan çocuklarımızın ve gençlerimizin kalite ve standardizasyon bilinç ve kültürünün oluşması için; Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu'nun aldığı kararla; ilköğretim, lise ve den-gi okullarda "Tüketicinin Korunması KoliTnun, her yılın "Ekim ayının 3. haftasının "Standartlar Haftası" olarak kutlanmasını, orta öğretim ku-rumlarının öğretim programlarına "Standardizasyon ve Kalite -1" dersinin seçmeli ders olarak alınması uygun görülmüştür.

Tüketicileri korumak için, Dernek ve Vakıf şeklinde sivil toplum örgütle-ri kurulmuştur. Bu kuruluşlar alışverişlerinde insanları aydınlatmakta ve tüketici haklarım korumaktadırlar.

 

 

STANDART NEDİR?

 

Standardizasyon çalışmaları sonucu ortaya çıkan belge, döküman veya esere "standart" adı verilmektedir. Standartlar, bilimsel, teknik ve deneysel çalışmaların kesinleşmiş sonuçlarım esas alır. Yalnız günümüzün şartlarım belirlemekle yetinmez, aynı zamanda geleceğin gelişme imkanlarını da gözönünde bulundurur ve gelişmelere ayak uydurur. Kısaca standart; imalatta, anlamda, ölçmede ve deneyde beraberlik anlamına gelmektedir.

 

 

 

STANDARTLAR NASIL HAZIRLANIR?

 

Enstitü, bu temel fonksiyonunu "İhtisas Kurulları" adı verilen organları aracılığıyla yerine getirmektedir. Bu kurulların oluşturulmasında özel sektör, üniversite ve kamu kuruluşları temsilcilerinin dengeli bir şekilde katılımı sağlanarak standartların hazırlanmasında sektörler arası uzlaşmanın sağlanmasına özen gösterilir.Yeni standart önerileri, bakanlık, kamu ve özel sektör kuruluşları, bilimsel kuruluşlar, kullanıcılar ve TSE Hazırlık Gruplarından gelir. Bu standart önerileri uygulamadaki ihtiyaçlardan doğmaktadır. Farklı sektörlerden gelen bu öneriler, çeşitli aşamalardan geçirilerek "Türk Standardı" haline getirilir.

Standartlar hazırlandıktan sonra teknolojik gelişmelere paralel olarak, gerektiğinde tadil (değişiklik) ve revizyona alınarak güncelliği korunur. Bundan ötürü gelişmeyi engellemez. Aksine, kaliteden geri dönülemeyeceği konusunda bir güvence sağlar.

 

 

 

 

STANDARDİZASYONUN AMAÇLARI


 

  1. Üretimde ve malların değişiminde işgücü, malzeme, güç kaynakları vb. faktörlerden en yüksek düzeyde tasarruf sağlamak.
  2. Tatmin edice mal ve hizmet üretimini sağlayarak tüketici çıkarlarım gözetmek.
  3.  İnsan hayatinin sağlık ve güvenliğini korumak.
  4.  İlgili grupların, birbirleri ile olan bilgi alışverişin! ve anlaşmalarım kolaylaştırmak. Standardizasyon, toplumun her kesimine genel yarar sağlamasının yanı sıra, yine insan için yaşamsal önemi olan çevreyi tahrip etmeme ve yaşanabilir bir çevrenin korunması yönünden de büyük yararlar sağlamaktadır.

 

TSE'NİN GÖREVLERİ


 

  1. Her türlü standardı hazırlamak ve hazırlatmak.
  2. Enstitü bünyesinde veya hariçte hazırlanan standartları tetkik ve uygun bulduğu takdirde Türk Standartları olarak kabul etmek.
  3. Kabul edilen standartları yayınlamak ve ihtiyarî olara uygulanmalarım teşvik, etmek, zorunlu olarak yürürlüğe konmalarında fayda görülenleri ilgili bakanlığın onayına sunmak.
  4. Özel ve resmi sektörün talebi üzerine standartları ve projelerini hazırlamak ve mütalaa vermek,
  5. Standartlar konusunda her türlü bilimsel ve teknik incelemelerle araştırmalarda bulunmak, yabancı memleketlerdeki benzeri çalışmaları takip etmek, uluslararası ve yabancı standart kurumları ile ilişkiler kurmak ve bunlarla işbirliğinde bulunmak.
  6. Üniversiteler ve diğer bilimsel, teknik kurum ve kuruluşlarla işbirliği sağlamak, standardizasyon konularında yayın yapmak, ulusal ve uluslararası standartlardan arşivler meydana getirmek ve ilgililerin faydalanmalanna sunmak.
  7. Standartlarla ilgili araştırma maksadıyla ve ihtiyarî standartların uygulanmasında kontrol için laboratuvarlar kurmak, resmî veya özel sektörün talep edeceği teknik çalışmaları yapmak ve rapor vermek.
  8. Yurtta standart işlerini yerleştirmek ve geliştirmek için elemanlar yetiştirmek ve bu maksatla kurslar açmak, seminerler düzenlemek.
  9. Standartlara uygun ve kaliteli üretimi teşvik edecek her türlü çalışmaları yapmak ve bunlarla ilgili belgeleri düzenlemek, 
  10. Metroloji ve kalibrasyon ile ilgili araştırma ve geliştirme çalışmaları yapmak ve gerekli laboratuvarları kurmak.

 

İYİ BİR TÜKETİCİ NELERE DİKKAT ETMELİDİR?


 

a)         Bir ürünü satın alırken, o ürünün TSE ya da TSEK markalarını taşayıp taşımadığını kontrol etmeli; bu markaları taşımayan ürünler tercih edilmemelidir.

b)         Tüketici, ne istediğini bilmelidir.

c)         Elde edilen mal ve hizmetlerin nasıl kullanılacağını bilmelidir.

d)        Bilinçli bir alıcı olmalıdır.

e)         Parasal açıdan günübirlik değil, uzun vadeli bir planlama yapılmalıdır.

 

 

 

 

 

ALIŞVERİŞTE ALDANMAMANIN YOLLARI


 

a)      Alışveriş Öncesi:

1.      Parasal açıdan plan yapın, ihtiyacınızı belirleyin.

2.      Alışverişi aceleye getirmeyin, son ana bırakmayın.

3.      Alışverişe çıkmadan önce bir liste yapın, öncelik sırasına göre alışverişinizi yapın.

4.      Aldatıcı reklamlara kanmayın.

5.      Piyasaya yeni çıkan marka ve model hakkında araştırma ve soruşturma yapın.

b)     Alışveriş Sırasında:

1.      Alışveriş yaparken bilinçli ve dikkatli davranın.

2.      TSE markalı malları tercih edin.

3.      İlk girdiğiniz yerden alışverişinizi hemen yapmayın, iyi bir piyasa araştırması yapın. Çünkü aynı mal farklı fiyatla satılabilir.

4.      Almaya karar verdiğiniz malın etiketini mutlaka okuyun.

5.      İhtiyacınıza en iyi cevabı verecek malı tercih edin.

6.      Ambalajsız gıda maddelerini almayın.

7.      İlaç ve gıda ürünlerinin son kullanma tarihlerine mutlaka bakın.

8.      Dayanıklı tüketim malları alınırken,üretici firmanın yaygın ve etkin bir servis ağma sahip olup olmadığım araştırın.

9.      Tamiri mümkün olmayan, yedek parçası bulunmayan ürünleri almaktan kaçının.

10.  Dayanıklı tüketim mallarının garanti belgesine, tanıtmalığına dikkat edin. Malı alırsanız belgeyi firmaya onaylattırın. Garanti belgesinin içeriğini kontrol edin.

11.  Üreticisi belli olmayan ürünleri almayın.

12.  Aldığınız ürünü mağazada mutlaka kontrol edin. Hatalı ürünse hemen orada değiştirin.

13.  Zorunlu olmadıkça hiç tanımadığınız kişilerden alış veriş yapmamağa çalışın.

14.  "Almazsanız almayın, biz ürün tanıtımı yapacağız." diye evinize kadar gelen satıcılara itibar etmeyin.

15.  İndirimli satışlardan alış veriş yaparken ürünün defolu veya bozuk olmamasına dikkat edin.

16.  Ürünün modeli hakkında bilgi ediniri.

c)      Alışveriş Sonrası:

1.      Dayanıklı tüketim mallarım kullanmadan önce "kullanma kitapçığım mutla-ka okuyun.

2.      Satıcıdan aldığınız makbuzları, faturaları, garanti belgesini kesinlikle saklayın.

3.      Ürününüz bozuk ya da hatalı çıkarsa şikayetçi olmaktan çekinmeyin.

4.      Kalitesiz malı, uğradığınız haksızlığı sineye çekmeyin. İlgili kuruluşlara haber verin. Basın organlarındaki tüketici köşelerine durumu bildirin.

5.      Sonuca ulaşmak için kararlı olun.

Category:

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 yorum