Standartlar Haftası Kutlama Programı
STANDARTLAR HAFTASI
Türk Standartlar
Enstitüsünün 19.8.1993 tarihli teklifi üzerine. Millî Eğitim Bakanlığınca
her yıl ekim ayının üçüncü haftası. Standartlar Haftası
olarak kutlanması kabul edilmiştir.
Bu hafta da;·
Türk Standartlar Enstitüsünün kuruluş amaçları ve
görevleri,
· Standardın
ne olduğu ve yararları,
· Tüketicinin
korunması ve sağladığı yararları,
· TSE ve
kalite konuları hakkında öğrencilere bilgi verilir
· Radyo ve
televizyonlarda Türk Standartları Enstitüsü hakkında halk bilgilendirilir.
· Hatalı ve
bozuk mal alındığında ne yapılması gerektiği açıklanır.
· Aldatıcı ve
haksız reklamların zararları anlatılır.
· TSE damgası
ve garanti belgesinin önemi açıklanır
STANDARTLAR
HAFTASI'NIN TARİHÇESİ
TSE, uzun zamandır kalite ve
standardizasyon konusunda öğrenciden işadamına, ev kadınından esnaf ve
sanatkarına, çiftçisinden mühendisine kadar çok geniş bir halk kesimine yönelik
çalışmalar yapmaktadır.
Bu çalışmalarla tüketiciler
aydınlatılıp bilinçlendirilmekte; standartlara uygun, kaliteli üretimin ulusal
ekonomimize sağlayacağı yararlar anlatılmaktadır. Bu çalışmaların amacı,
vatandaşları kaliteli mal ve hizmet isteme konusunda bilinçlendirmek;
üreticileri kaliteli ve stan-dartlara uygun üretime zorlamaktır.
Ülkemizi gelecekte yönetecek olan
çocuklarımız ve gençlerimizde kalite ve standardizasyon bilinç ve kültürünün
oluşması için Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu, 18.08.1993 tarih
ve 400 Sayılı Kararla ilk, orta, lise ve dengi okullarda "Tüketicinin
Korunması Kolu"nun kurulmasını uygun görmüştür.
20.08.1993 tarih ve 402 Sayılı
karar ile ilk, orta, lise ve dengi okullarda her yılın ekim ayının 3.
haftasının "Standartlar Haftası" olarak kutlanması hususu uygun
görülmüştür. 11.01.1994 tarih ve 21 Sayılı Karar ile genel orta öğretim
kurumlarının öğretim programına "Standardizasyon ve Kalite 1"
dersinin, seçmeli ders olarak alınması uygun görüldü. Günümüzde TSE, halkımızın
kalite ve standardizasyon konusunda bilinçlenmesi için yoğun çalışmalarını
sürdürmektedir.
TÜKETİCİYİ KORUMA (STANDARTLAR) HAFTASI
Belirli bir hizmetin, ihtiyaçları
karşılayacak üretimin, ekonomiye ve teknik amaçlara uygun ölçüde üretmek için;
özelliklerini belirleme ve tek biçime sokma işlemine "Standardizasyon"
denir.
Standardizasyon çalışmaları
sonucu ortaya çıkan; belge, döküman veya esere "Standard" adı
verilmektedir.
Ülkemizde standardizasyon
çalışmaları 1930 yılında başlamış, 1936'da "Standardizasyon dairesi",
1954'de de "Türk Standartları Enstitüsü" kurulmuştur. 18 Aralık 1960
yılında yürürlüğe giren bir yasa ile TSE yeniden oluşturulur ve 16 Mayıs 1985
tarihli 3205 sayılı yasa ile TSE kurumu bugünkü yapışma kavuşturulur. TSE'nin
görevi; her türlü standardizasyonu hazırlamak ya da hazırlatarak, uygun
bulduklarım Türk Standartları olarak kabul etmektir.
Standardizasyonun amaçları:
1.
Üretimde ve malların değişiminde işgücü, malzeme, güç
kaynağı vb. faktörlerde en yüksek düzeyde tasarruf sağlamak.
2.
Tatmin edici mal ve hizmet üretimini sağlayarak
tüketici çıkarlarım gözetmek.
3.
İnsan yaşamının sağlık ve güvenliğini korumak.
4.
İlgili grupların, birbirleriyle olan bilgi alışverişini
ve anlaşmalarım kolaylaştırmak.
İyi bir tüketici satın aldığı ürünün,
TSE veya TSEK markalı yani, Türk
Standardlar Enstitüsü Kurumu işareti
olmasına dikkat etmelidir.Ülkemizi gelecekte yönetecek olan
çocuklarımızın ve gençlerimizin kalite ve standardizasyon bilinç ve kültürünün
oluşması için; Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu'nun aldığı
kararla; ilköğretim, lise ve den-gi okullarda "Tüketicinin Korunması
KoliTnun, her yılın "Ekim ayının 3. haftasının "Standartlar
Haftası" olarak kutlanmasını, orta öğretim ku-rumlarının öğretim
programlarına "Standardizasyon ve Kalite -1" dersinin seçmeli ders
olarak alınması uygun görülmüştür.
Tüketicileri korumak için, Dernek
ve Vakıf şeklinde sivil toplum örgütle-ri kurulmuştur. Bu kuruluşlar
alışverişlerinde insanları aydınlatmakta ve tüketici haklarım korumaktadırlar.
STANDART NEDİR?
Standardizasyon çalışmaları sonucu ortaya çıkan belge,
döküman veya esere "standart" adı verilmektedir. Standartlar,
bilimsel, teknik ve deneysel çalışmaların kesinleşmiş sonuçlarım esas alır.
Yalnız günümüzün şartlarım belirlemekle yetinmez, aynı zamanda geleceğin
gelişme imkanlarını da gözönünde bulundurur ve gelişmelere ayak uydurur. Kısaca
standart; imalatta, anlamda, ölçmede ve deneyde beraberlik anlamına
gelmektedir.
STANDARTLAR NASIL
HAZIRLANIR?
Enstitü, bu temel fonksiyonunu "İhtisas Kurulları"
adı verilen organları aracılığıyla yerine getirmektedir. Bu kurulların
oluşturulmasında özel sektör, üniversite ve kamu kuruluşları temsilcilerinin
dengeli bir şekilde katılımı sağlanarak standartların hazırlanmasında sektörler
arası uzlaşmanın sağlanmasına özen gösterilir.Yeni standart önerileri,
bakanlık, kamu ve özel sektör kuruluşları, bilimsel kuruluşlar, kullanıcılar ve
TSE Hazırlık Gruplarından gelir. Bu standart önerileri uygulamadaki
ihtiyaçlardan doğmaktadır. Farklı sektörlerden gelen bu öneriler, çeşitli
aşamalardan geçirilerek "Türk Standardı" haline getirilir.
Standartlar hazırlandıktan sonra teknolojik gelişmelere
paralel olarak, gerektiğinde tadil (değişiklik) ve revizyona alınarak
güncelliği korunur. Bundan ötürü gelişmeyi engellemez. Aksine, kaliteden geri
dönülemeyeceği konusunda bir güvence sağlar.
STANDARDİZASYONUN AMAÇLARI
- Üretimde ve malların değişiminde işgücü, malzeme, güç kaynakları vb. faktörlerden en yüksek düzeyde tasarruf sağlamak.
- Tatmin edice mal ve hizmet üretimini sağlayarak tüketici çıkarlarım gözetmek.
- İnsan hayatinin sağlık ve güvenliğini korumak.
- İlgili grupların, birbirleri ile olan bilgi alışverişin! ve anlaşmalarım kolaylaştırmak. Standardizasyon, toplumun her kesimine genel yarar sağlamasının yanı sıra, yine insan için yaşamsal önemi olan çevreyi tahrip etmeme ve yaşanabilir bir çevrenin korunması yönünden de büyük yararlar sağlamaktadır.
TSE'NİN GÖREVLERİ
- Her türlü standardı hazırlamak ve hazırlatmak.
- Enstitü bünyesinde veya hariçte hazırlanan standartları tetkik ve uygun bulduğu takdirde Türk Standartları olarak kabul etmek.
- Kabul edilen standartları yayınlamak ve ihtiyarî olara uygulanmalarım teşvik, etmek, zorunlu olarak yürürlüğe konmalarında fayda görülenleri ilgili bakanlığın onayına sunmak.
- Özel ve resmi sektörün talebi üzerine standartları ve projelerini hazırlamak ve mütalaa vermek,
- Standartlar konusunda her türlü bilimsel ve teknik incelemelerle araştırmalarda bulunmak, yabancı memleketlerdeki benzeri çalışmaları takip etmek, uluslararası ve yabancı standart kurumları ile ilişkiler kurmak ve bunlarla işbirliğinde bulunmak.
- Üniversiteler ve diğer bilimsel, teknik kurum ve kuruluşlarla işbirliği sağlamak, standardizasyon konularında yayın yapmak, ulusal ve uluslararası standartlardan arşivler meydana getirmek ve ilgililerin faydalanmalanna sunmak.
- Standartlarla ilgili araştırma maksadıyla ve ihtiyarî standartların uygulanmasında kontrol için laboratuvarlar kurmak, resmî veya özel sektörün talep edeceği teknik çalışmaları yapmak ve rapor vermek.
- Yurtta standart işlerini yerleştirmek ve geliştirmek için elemanlar yetiştirmek ve bu maksatla kurslar açmak, seminerler düzenlemek.
- Standartlara uygun ve kaliteli üretimi teşvik edecek her türlü çalışmaları yapmak ve bunlarla ilgili belgeleri düzenlemek,
- Metroloji ve kalibrasyon ile ilgili araştırma ve geliştirme çalışmaları yapmak ve gerekli laboratuvarları kurmak.
İYİ BİR TÜKETİCİ NELERE DİKKAT ETMELİDİR?
a) Bir ürünü satın alırken, o ürünün TSE
ya da TSEK markalarını taşayıp taşımadığını kontrol etmeli; bu markaları
taşımayan ürünler tercih edilmemelidir.
b) Tüketici, ne
istediğini bilmelidir.
c) Elde edilen
mal ve hizmetlerin nasıl kullanılacağını bilmelidir.
d) Bilinçli bir
alıcı olmalıdır.
e) Parasal
açıdan günübirlik değil, uzun vadeli bir planlama yapılmalıdır.
ALIŞVERİŞTE ALDANMAMANIN YOLLARI
a)
Alışveriş Öncesi:
1. Parasal
açıdan plan yapın, ihtiyacınızı belirleyin.
2. Alışverişi
aceleye getirmeyin, son ana bırakmayın.
3. Alışverişe
çıkmadan önce bir liste yapın, öncelik sırasına göre alışverişinizi yapın.
4. Aldatıcı
reklamlara kanmayın.
5. Piyasaya
yeni çıkan marka ve model hakkında araştırma ve soruşturma yapın.
b) Alışveriş
Sırasında:
1. Alışveriş
yaparken bilinçli ve dikkatli davranın.
2. TSE
markalı malları tercih edin.
3. İlk
girdiğiniz yerden alışverişinizi hemen yapmayın, iyi bir piyasa araştırması
yapın. Çünkü aynı mal farklı fiyatla satılabilir.
4. Almaya
karar verdiğiniz malın etiketini mutlaka okuyun.
5. İhtiyacınıza
en iyi cevabı verecek malı tercih edin.
6. Ambalajsız
gıda maddelerini almayın.
7. İlaç
ve gıda ürünlerinin son kullanma tarihlerine mutlaka bakın.
8. Dayanıklı
tüketim malları alınırken,üretici firmanın yaygın ve etkin bir servis ağma
sahip olup olmadığım araştırın.
9. Tamiri
mümkün olmayan, yedek parçası bulunmayan ürünleri almaktan kaçının.
10. Dayanıklı
tüketim mallarının garanti belgesine, tanıtmalığına dikkat edin. Malı alırsanız
belgeyi firmaya onaylattırın. Garanti belgesinin içeriğini kontrol edin.
11. Üreticisi
belli olmayan ürünleri almayın.
12. Aldığınız
ürünü mağazada mutlaka kontrol edin. Hatalı ürünse hemen orada değiştirin.
13. Zorunlu
olmadıkça hiç tanımadığınız kişilerden alış veriş yapmamağa çalışın.
14. "Almazsanız
almayın, biz ürün tanıtımı yapacağız." diye evinize kadar gelen satıcılara
itibar etmeyin.
15. İndirimli
satışlardan alış veriş yaparken ürünün defolu veya bozuk olmamasına dikkat
edin.
16. Ürünün
modeli hakkında bilgi ediniri.
c)
Alışveriş Sonrası:
1. Dayanıklı
tüketim mallarım kullanmadan önce "kullanma kitapçığım mutla-ka okuyun.
2. Satıcıdan
aldığınız makbuzları, faturaları, garanti belgesini kesinlikle saklayın.
3. Ürününüz
bozuk ya da hatalı çıkarsa şikayetçi olmaktan çekinmeyin.
4. Kalitesiz
malı, uğradığınız haksızlığı sineye çekmeyin. İlgili kuruluşlara haber verin.
Basın organlarındaki tüketici köşelerine durumu bildirin.
5. Sonuca
ulaşmak için kararlı olun.
Category: Standartlar Haftası Kutlama Programı
0 yorum