TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ(ORTAK SINAVLAR) İLE İLGİLİ SIKÇA SORULAN SORULAR
TEMEL EĞİTİMDEN
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ İLE İLGİLİ
SIKÇA
SORULAN SORULAR
1.
Ortaöğretime geçiş sistemindeki yeni uygulamalara neden ihtiyaç duyuldu?
Malumunuz
üzere eğitimin doğasında var olan değişim ve gelişime paralel, ortaöğretime
geçiş sisteminin sürdürülebilir, dinamik ve esnek bir yapıda güncellenme
gerekliliği kaçınılmaz bir durum arz etmekte. Bu doğrultuda; Öğrenci, öğretmen
ve okul ilişkisini güçlendirmek, başarı değerlendirmesini sürece yaymak, eğitim
sürecinde öğretmenlerin ve okulun rolünü daha etkin kılmak, ülke çapında
müfredatın eş zamanlı uygulanmasını sağlamak, öğretmenin meslekî performansını
artırmak, öğrencilerin okula devamsızlığını en aza indirmek, okul dışı eğitim
kurumlarına yönelik ihtiyacı azaltmak, telafi imkânı sağlayarak tek sınavdan
kaynaklanan olumsuzlukları azaltmak, sınav kaygısını sürece yayarak azaltmak, öğrenci
kazanımlarını objektif bir şekilde izlemek ve değerlendirmek, orta ve uzun
vadede ders dışı sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikleri değerlendirmek
amaçlarını gerçekleştirmek için Ortaöğretime geçiş sistemi yenilendi.
2.
Ortaöğretime geçiş sisteminde yapılan bu yenilikler nelerdir?
Temel
Eğitimden Ortaöğretime geçişteki yeni uygulamalar, öğrencilerin okullarında
girmekte oldukları yazılılardan bir tanesinin daha denetimli bir şekilde ortak
yapılmasından ibarettir. Öğrenci başarısının anlık performansa dayalı olarak değil
geniş bir zaman dilimine yayılarak belirlenmesini sağlayan bu uygulama; telafi
imkânının sağlanması, merkezî ortak sınavların iki okul gününde yapılması,
ortak sınavların, sınav gününe kadar işlenen konuları kapsayacak olması,
merkezi sınavların süresinin bir yazılı süresi kadar olması, yanlış cevapların
doğru cevapları etkilememesi, merkezî sınavların ilerleyen zamanlarda açık uçlu
soruları da içerecek olması, her öğrencinin sınavlara kendi okullarında
girebilmesi gibi yenilikleri içermektedir.
3.
Merkezi ortak sınavlar hangi derslerden yapılacak?
Merkezi
ortak sınavlar 2013-2014 eğitim öğretim yılı için Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
tarafından belirlenmiş “temel dersler” olan Fen ve Teknoloji, Matematik,
Türkçe, T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil, Din Kültürü ve Ahlâk
Bilgisi derslerinden yapılacaktır.
4.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi almayan öğrenciler de bu dersin sınavına
girecekler mi?
Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi Talim ve Terbiye Kurulunun belirlediği temel
dersler arasında bulunmakla beraber, Anayasada da zorunlu ders olarak yer
almaktadır. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini almayan öğrencilerin sayısı
çok olmamakla birlikte (2012-2013 eğitim öğretim döneminde Din Kültürü ve Ahlâk
Bilgisi dersini almayan öğrencilerin sayısı 376’dır.) bu dersi almayan öğrenciler
Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinden merkezi değerlendirmede muaf olacaktır.
Bu öğrencilerin yerleştirmeye esas olacak puanı üzerinde 5 temel dersin etkisi
olacaktır. Ayrıca bu durum diğer öğrencilerimiz açısından bir sorun teşkil
etmeyecektir.
5.
Merkezi ortak sınavlara 6 ve 7.sınıflar girecek mi?
Merkezi
ortak sınavlar, 2013-2014 eğitim öğretim yılında sadece 8.sınıfta uygulanacaktır.
Uygulanacak olan merkezi ortak sınavların, ilerleyen yıllarda da bu şekilde
devam edeceği
öngörülüyor olmakla birlikte -özellikle FATİH projesi
tüm bileşenleriyle hayata geçtiğinde- gerekli güncellemeler yapılabilecektir.
6.
Telâfi sınavına kimler girebilecek?
Yeni
uygulamada SBS’ den farklı olarak merkezi ortak sınavlara giremeyen öğrencilere
telafi imkânı sağlanması sistemin en önemli artılarındandır. Merkezi sınavların
yapıldığı günlerde geçerli bir mazereti sebebiyle sınava katılamayan öğrenciler,
mazeretini belirten resmi belge veya velisinin izniyle, belirlenen tarihlerde
mazeret sınavına girebileceklerdir. Buna rağmen mazeret sınavına da giremeyen öğrenciler
sınava girmemiş kabul edilecektir.
7.
8.sınıfta puanlama sistemi nasıl olacak? Ortaöğretim kurumlarına yerleştirme işlemi
nasıl yapılacak?
Ortaöğretim
kurumlarına yerleştirmeye esas puan, 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu başarı puanlarının
%30’u ile 8. sınıfta uygulanan merkezi ortak sınav puanlarının %70’inden oluşacaktır.
6 ve 7.sınıflarda bütün derslerin notları öğretmen tarafından verilecektir. 8.sınıfta,
6 temel dersten 3 yazılısı olanların 2.'si, 2 yazılısı olanların 1.'si merkezi
yazılı olarak yapılacaktır. Geri kalan derslerin yazılılarının tamamı öğretmen
tarafından yapılacaktır. Başarı puanı hesaplanırken bütün derslere ait yazılıların
ve performans değerlendirmelerinin ortalaması alınarak öğrencinin o derse ait
başarı notu belirlenecektir. 6, 7 ve 8.sınıfların yılsonu başarı puanı 300
üzerinden merkezi ortak sınavların puanı 700 üzerinden hesaplanacak, ortaöğretime
yerleştirmeye esas puan ise bu ikisinin ortalaması alınarak 500 üzerinden
hesaplanacaktır.
8.
Yanlış cevaplar doğru cevapları etkileyecek mi?
Yanlış
cevaplar doğru cevapları etkilemeyecektir. Öğrencilerin hâlihazırda okullarında
girmekte oldukları yazılılarda yanlış cevaplar doğru cevapları olumsuz
etkilememektedir. Merkezi değerlendirmeler uygulanan yazılılardan farklı olmadığı
için yanlış cevapların doğru cevapları etkilememesi değerlendirme açısından
daha uygun görülmektedir. Bununla birlikte YDS gibi yanlış cevapların doğru
cevapları etkilemediği derecelendirme sınavlarının istatistiklerine göre
adayların rastgele doğru cevabı bularak başarılı olma ihtimalleri dikkate alınmayacak
kadar düşüktür. Buna bağlı olarak yanlış cevapların doğru cevapları etkilemediği
merkezi değerlendirmelerde de öğrencilerin rastgele bir yöntemle diğer öğrencilerin
önüne geçmesi ve bu durumun bir adaletsizlik teşkil etmesi söz konusu değildir.
9.
Puan eşitliği halinde yerleştirme nasıl yapılacak?
Ortaöğretime
yerleştirmeye esas puan virgülden sonraki dört haneye kadar hesaplandığı için eşitlik
olma ihtimali çok düşüktür. Buna rağmen puanların eşit olması durumunda; tercih
önceliği, sırasıyla 8, 7 ve 6. sınıflardaki yılsonu başarı puanı yüksekliği,
özürsüz devamsız gün sayısının azlığı öncelik sıralamasına göre yerleştirmede
esas alınacaktır.
10.
Yerleştirmeye esas puanın hesaplanmasında kullanılan yılsonu başarı puanı
ortalamasına neden 5. Sınıflar dâhil edilmiyor?
Uygulanmakta
olan 4+4+4 sisteminde 5. sınıf, 2. kademeye geçişin ilk sınıfıdır. İlk kademede
tek öğretmenden ders alarak ikinci kademeye ulaşan öğrencilerin 5. sınıfta
birden çok öğretmenden ders almaya başlaması, öğrencilerin yaşı ve bu kademeye
sağlayacakları uyum göz önüne alındığında 5. sınıf öğrencilerinin başarı ağırlıklandırma
oranına tabi tutulması pedagojik açıdan uygun görülmemiştir.
11.
Öğrencinin ders notu başarısının %30 olduğu bu uygulamada, öğretmenin verdiği
notlarda objektiflik nasıl sağlanacak?
Ortaöğretime
geçişte bugüne kadar kullanılan SBS sisteminde öğrencinin yerleştirmeye esas
puanı üzerinde ders başarısı %30 etki etmekteydi. Yeni uygulama, ders başarısının
%30 etkilemesi açısından önceki uygulamadan herhangi bir farklılık arz
etmemektedir. Ayrıca merkezi ortak yazılı sonuçları ile öğretmen yazılıları
arasındaki not makası belli aralıklarla izlenip değerlendirileceğinden, okul
idareleri, veliler ve diğer öğretmenlerin sosyal değerlendirmesi de öğretmeni
etkileyeceğinden, not vermede objektiflik süreç içerisinde kendiliğinden sağlanacaktır.
12.
Öğretmenlerin izinli, raporlu veya görevli olmaları durumunda işlenmeyen
konuların telafisi nasıl sağlanacak?
Merkezi
ortak sınavlar ülke çapında müfredat uyumunu esas almaktadır. Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı, müfredatın eş zamanlı uygulanmasına ilişkin akademik takvim
hazırlayarak okullarla paylaşacaktır. Akademik takvim, yazılıya girecek öğrenciler
arasında fırsat eşitsizliği olmaması için öğretmenlerin müfredatı yetiştirmesi
konusunda zorlayıcı olacaktır. Ayrıca tüm okullarımızda müfredat birlikteliğinin
eşzamanlı uygulanabilmesi için 8. sınıfta temel derslerdeki öğretmen açıkları
mümkün olduğunca giderilecektir. EBA üzerinden öğrenciler ders içeriklerini
hâlihazırda takip edebilmekte olup orta vadede ise FATİH Projesi tüm bileşenleriyle
tamamlandığında, öğrencilerin müfredata uygun modülleri tabletlerinden takip
ederek eksikliklerinin giderilmesi sağlanacaktır.
13.
Tek okul bulunan bölgelerde gözetmen öğretmen görevlendirilmesi, öğretmenlerin
görev yerlerine ulaşımı vb. sorunlar nasıl aşılacak?
Tek
okullu olan bölge sayımız az olmasına rağmen böyle bir durumun olması halinde İl
ve İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri’nce belirlenen yetkililer sınavın uygulanmasında
görevlendirileceklerdir. Öğrenciler için ise İl ve İlçe Millî Eğitim
Müdürlükleri’nce sınav salonları belirlenecektir.
14.
Sınav güvenliği nasıl sağlanacak?
Merkezi
değerlendirmeler öğrencilerin normal dönemde girdiği yazılılardan farklı
olmayacağı için normal dönemde alınan tedbirlere ek olarak,
Öğretmenlerin sınav gözetmeni olarak farklı
okullarda görevlendirilmesi,
Gerektiği durumlarda öğrencilerin farklı sınıflara
dağıtılması,
Orta vadede sınav salonlarınakamera sistemi kurulması,
tedbirleri öngörülmektedir.
15.
Merkezi değerlendirmelerde kitapçık türleri olacak mı? Soru kitapçıkları kişiye
özgü mü hazırlanacak?
Merkezi
değerlendirme yazılılarında sınav güvenliğine yönelik olarak farklı kitapçık türleri
hazırlanacaktır. Bu aşamada kişiye özgü kitapçık uygulanması düşünülmemektedir.
Sistemin orta ve uzun vadede açık uçlu soruları da içermesi planlandığından o
dönemde barkot benzeri sistemlerle yazılıların değerlendirilmesi düşünülmektedir.
16.
Merkezi değerlendirme sınavlarında öğrencilerden ücret alınacak mı?
Normal dönemde okulda öğrencilerin girdiği yazılı sınavlarda
herhangi bir ücret alınmamaktadır. Merkezi değerlendirmelerin de normal dönemde
yapılan yazılılardan farkı olmadığı için harç, sınav ücreti, başvuru ücreti
gibi herhangi bir isimle ücret talep edilmeyecektir.
17.
Merkezi ortak sınavlarda üst araması vb. uygulamalar olacak mı?
Merkezi
ortak sınavlarda öğrencilerin normal dönemde okullarda girdikleri yazılılardan
farklı bir güvenlik tedbiri alınmayacaktır. Ancak sınava kalem, silgi vb.
ihtiyaçlar haricinde cep telefonu, kitap, defter vb. malzemeler
getirilmeyecektir.
18.
Açık uçlu sorular sisteme nasıl dâhil edilecek?
İlk
yıllar itibari ile merkezi ortak sınavlarda çoktan seçmeli sorular sorulacaktır.
Ancak FATİH projesi tüm bileşenleriyle birlikte uygulamaya geçtiğinde her öğrencimizde
tablet bilgisayar ve her sınıfımızda akıllı tahta bulunacaktır. Bu imkân sağlandığında
öğrencilerimizin elindeki tablet bilgisayarlar açık uçlu sorular sormamıza
imkân sağlayacak, bu sayede hem açık uçlu sorularla kazanımların ölçülmesi hem
de çoklu ortam değerlendirmesi yapmak mümkün olacaktır. Yapılan merkezi değerlendirmelerde
sorulacak açık uçlu sorular o yaş grubu çocuğun bilişsel özellikleri dikkate alınarak
hazırlanacaktır. Bütün bu açıklamalar göz önünde bulundurulduğunda, oluşturulacak
modül üzerinden, öğrencilerin kimlik bilgileri gizli tutularak elektronik
ortamda farklı öğretmenler tarafından yapılan değerlendirmelerin ortalamalarıyla
o derse ait puan verilmesi planlanmaktadır.
19.
Merkezi değerlendirme sorularını kimler hazırlayacak? Öğretmenlerin soru
havuzuna katkısı olacak mı?
Merkezi
değerlendirme sınavları için nitelikli ve zengin bir soru havuzu oluşturulmaktadır.
Soru havuzu oluşturulması için mevcut soru hazırlama ekipleri çalışmalarını
yürütmektedir. Ayrıca bu soru havuzu hazırlanan modül aracılığıyla öğretmenlerden
gelecek sorularla desteklenecektir. Modül aracılığıyla gelen sorular alanında
uzman kişilerce değerlendirildikten sonra soru havuzuna dâhil edilecektir. Öğretmenlere
soru havuzuna katkıda bulunmaları amacıyla teşvik tedbirleri üzerinde çalışılmaktadır.
20.
Yeni uygulama öğretmenin meslekî performansını nasıl etkileyecek?
Yeni
uygulama, öğretmenin eğitim ve öğrenci üzerindeki etkinliğini artırdığı için
okula olan aidiyet duygusu artacaktır. Diğer yandan yeni modele intibak,
mesleki donanım, ölçme ve değerlendirme konularındaki olası eksiklikleri
gidermek üzere hizmet içi eğitim faaliyetleri düzenlenerek öğretmenlere katkı
sunulacaktır. Bakanlığımızın rutin olarak düzenlediği hizmetiçi faaliyetler
gerek nitel gerek nicel açıdan daha etkin hale getirilecektir. Ayrıca merkezi
değerlendirmelerde fırsat eşitliği ve adaletin sağlanması için müfredatın eşzamanlı
uygulanma zorunluluğu da meslekî performansa olumlu etki edecektir.
21.
İşim gereği 1 seneliğine ailemle birlikte ABD’ye geldik. Kızım 7. sınıfı ABD’de
okuyor. 6. sınıfı Türkiye’de okumuştu. 8. sınıfı tekrar Türkiye’de okuyacak.
ABD’de IB (Uluslararası Bakalorya) statüsünde bir okula giden kızım 8. sınıfta
Türkiye’ye döndüğünde nasıl bir SBS uygulamasıyla karşılaşacak? 7. sınıfı yurtdışında
okumuş olması bir sorun teşkil edecek mi?
07.09.2013
tarihli Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 27. maddesinde “Yurtdışında 8 inci sınıfı
bitiren öğrenciler ile ortaöğretim kurumlarında asgari bir eğitim ve öğretim yılı
öğrenim
gören ve ortaöğretime yerleştirmeye esas puanla öğrenci
alan okulların nakil şartlarını taşımayan öğrencilerin Anadolu, Anadolu
imam-hatip veya Anadolu türü mesleki ve teknik liselere nakil ve geçişleri;
denklik belgesine göre program uyumu dikkate alınarak okulların kontenjan
durumu ve öğrencinin ikamet adreslerine uygun okullara öğrenci yerleştirme ve
nakil komisyonu tarafından yapılır.Bu öğrencilerin nakli yapılan okuldan bir başka
okula naklinde de bu fıkra hükümleri uygulanır.” ifadesi yer almaktadır. Buna
göre Ortaokulu yurtdışında bitiren öğrencilerin Türkiye’ye döndüklerinde ilgili
maddede ifade edilen şartlara göre yerleştirme işlemleri yapılır. Ayrıca 6 veya
7. sınıfta yurtdışında eğitim görüp 8. sınıfta Türkiye’ye dönen öğrenciler 8. sınıftaki
ortak sınavlara gireceklerdir. 6 ve 7. sınıf notları uluslararası denklik
hükümlerine göre hesaplanarak ortaöğretime yerleştirmeye esas puan belirlenecektir.
22.
Yapılacak sınavın yazılı olacağı söyleniyor. Yanlış cevaplandırılan soruların
doğruları götüreceği söylendi. Yazılılarda yanlışlar doğruyu götürmezken bu
durumda nasıl götürecek? Puanlama 100 üzerinden mi yoksa 700 puan üzerinden mi
yapılacak?
2013-2014
eğitim-öğretim yılında ilki uygulanacak ortak sınavlar çoktan seçmeli
sorulardan oluşan test usulüyle gerçekleştirilecektir. Yanlış cevaplar da
kesinlikle doğru cevapları etkilemeyecektir.
Ortaöğretim
kurumlarına yerleştirmeye esas puanın hesaplanmasında ise geçtiğimiz yıllardan
farklı hiçbir uygulama söz konusu değildir. Tek farklılık geçen yıl % 70’i alınan
SBS yerine bu yıl ortak sınav puanlarının baz alınacak olmasıdır. Yine geçtiğimiz
yılda olduğu gibi 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu başarı puanlarının %30’u alınacak,
üzerine 8. sınıfta uygulanan ortak sınav puanın %70’i eklenerek puan
hesaplamaları yapılacaktır. Bütün öğrencilerin puanları 500 tam puan üzerinden
duyurulacaktır.
23.
Önümüzdeki sene 8. sınıfı okuyan çocuklarımızın yılsonu puanlarıyla Anadolu ve
Fen Liselerine yerleştirilmesi yapılacak deniyor. 1,2 milyon öğrenci 50-100
puan aralığına sıkışacak. Aynı puanı alan ve aynı tercihi yapan çocuklar arasında
nasıl bir sıralama yapılacak? MEB’in açıkladığı sıralama kriterleri (Öğrencinin
yaşı, devamsızlık durumu, tercih edilen okula ikametgahın uzaklığı...vb.) sizce
yeterli olacak mı? Farklı şehirler için tercih yapılabilecek mi? Örneğin Ağrı’da
okuyan öğrenci Ankara için tercih yapabilecek mi? Okullar arasındaki veya iller
arasındaki not değerlendirme uçurumu nasıl kapatılacak? Ağrı’daki 95 ile
Ankara’daki 95 puan aynı mıdır? En azından Fen Liseleri için merkezi bir sınav
yapılamaz mı?
2013-2014
eğitim öğretim yılında öğrencilerin puanları tamamen okulda gerçekleştirilen sınavlardan
elde edilecek, bu puanlara göre ortaöğretim kurumlarına yerleştirme yapılacaktır.
Ayrıca hiçbir ortaöğretim kurumu için ek bir sınav yapılmayacaktır. Anadolu
Liseleri, Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri ve özel okullar da dahil olmak
üzere sınavla öğrenci alan bütün okullar bu kapsamdadır.
Ortaöğretime
yerleştirmeye esas alınacak puan ise sorudaki gibi 100 üzerinden
hesaplanmayacaktır. Eğer 100 üzerinden bir hesaplama yapılırsa sorudaki gibi yığılmalar
söz konusu olabilir. Ancak ortak sınavlardan sonra hesaplanıp belirlenecek olan
puan 500 tam puan üzerinden olup, virgülden sonraki dört haneye kadar (427,9324
gibi) duyurulacağı için eşitlik olma ihtimali çok düşüktür. Buna rağmen puanların
eşit olması durumunda aşağıdaki öncelik sıralamasına göre yerleştirme yapılacaktır;
Tercih önceliği,
Sırasıyla 8, 7 ve 6. sınıflardaki yılsonu başarı
puanı yüksekliği,
Özürsüz devamsız gün sayısının azlığı.
Ortaöğretime
geçiş sisteminde alınan puanlar ülke genelindeki okullara yerleşmede kullanılacaktır.
Örneğin; Ağrı ilinde ortaokulu bitiren ve ortak sınava giren bir öğrenci puanına
göre tercih yaparak İzmir İlinde bulunan bir fen lisesine yerleşebilecektir.
Ortak
sınav sonuçları ile öğretmen yazılıları arasındaki not makası belli aralıklarla
izlenip değerlendirilecektir. Ayrıca, öğretmenlerimize ölçme ve değerlendirme
konularında ülke genelinde birliği sağlamak için nitelikli hizmetiçi eğitimler
verilmektedir.
24.
Değişen SBS sistemine göre merkezi sınavlar yapılacağı yazıyor ama şöyle bir
durum var. Öğrenci diyelim ki asker çocuğu ve kazandığı liseye kayıt yaptıramadan
başka bir ile tayini çıktı diyelim ailenin. Bu durumda öğrenci ne yapacak, nasıl
bir yol izleyecek? İzmit’te bir Anadolu lisesini kazanmışken gidip İzmir
Bornova Anadolu Lisesi’ni tercih edebilir mi ya da tercih etmeden kayıt yaptırabilir
mi?
Daha
önceden uygulanan SBS sisteminde nakil işlemleri nasıl gerçekleşiyorsa yeni
uygulamada da nakil işlemleri aynı şekilde gerçekleştirilecektir.
25.
Bütün öğretmenler aynı düzeyde konu işleyebilecek mi? Öğretmenler konuları yetiştiremediğinde
durum ne olacak?
Ortak
sınavlar ülke çapında aynı anda yapılacağından müfredat uyumu ve takvimi çok
önemlidir. Bakanlık bürokrasisi, müfredatın eş zamanlı uygulanmasına ilişkin
olarak Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından hazırlanan akademik takvimi
bütün okullarla paylaşılmış ve bu takvime riayet edilmesi gerekliliğini duyurmuştur.
Akademik takvim, yazılıya girecek öğrenciler arasında fırsat eşitsizliği
olmaması için öğretmenlerin müfredatı yetiştirmesi konusunda zorlayıcı olacaktır.
Ayrıca tüm okullarımızda müfredat birlikteliğinin eş zamanlı uygulanabilmesi
için 8. sınıfta temel derslerdeki öğretmen açıkları mümkün olduğunca
giderilecektir. Öğrenciler halihazırda ders eksikliklerini Eğitim Bilişim Ağı
(EBA) üzerinden giderebilmektedirler. Orta vadede ise FATİH Projesi tüm bileşenleriyle
tamamlandığında öğrenciler tabletleriyle EBA üzerinden müfredata uygun
modülleri izlemesine yönelik altyapı çalışmaları devam etmektedir.
26.
Millî Eğitim Bakanı sınav yok mevcut sınavlar üzerinden sınavları öğretmen
yerine MEB yapacak diyor. Nitelik ve nicelik bakımından (soru kalitesi açısından)
öğretmenin sordukları ile aynı olacak mı? Yoksa 2012-2013 SBS sorularını TÜBİTAK
hazırlamıştı ve öğrencilere çok zor gelmişti. Kısacası MEB’in özel hazırlayacağı
bu 12 sınav öğrencilere psikolojisi özel sınav olacaktır. Bu konuda MEB ne düşünür?
Ortaksınavlar
için nitelikli ve zengin bir soru havuzu oluşturulması yönünde soru hazırlama
ekipleri çalışmalarını yürütmektedir. Ayrıca bu soru havuzu hazırlanan modül
aracılığıyla öğretmenlerden gelecek sorularla desteklenecektir. Doğrudan sahada
ders anlatan öğretmenlerin yazdığı sorular değerlendirmeye alınacak, bu sorular
Bakanlık bünyesinde alanında uzman kişilerce değerlendirilip tasnif edildikten
sonra soru havuzuna dâhil edilecektir.
27.
İlk ve orta öğretimdeki bütün sınavları MEB yapamaz mı? Öğretmenlerin bazıları
kolay bazıları zor soruyor sınıflar arasında eşitlik olmuyor. Dönemlerde yapılacak
tek
sınavlar
yerine tüm sınavlar ortak sorulu merkezi sistemle MEB tarafından yapılsa tam eşitlik
sağlanmaz mı?
Bakanlığımız
bütün sınavları yapabilecek altyapıya sahip olmakla birlikte uygulamanın
amaçlarından biri olan öğretmen, öğrenci ve okul arasındaki ilişkiyi
güçlendirme amacı doğrultusunda tüm sınavların MEB tarafından yapılması uygun
görülmemiştir. FATİH Projesi tüm bileşenleri ile hayata geçtiğinde özellikle
ortaokuldaki sınavların bazıları ortak olarak gerçekleştirilebilir.
28.
3 yanlış 1 doğruyu götürecek mi?
Ortak
sınavlar öğrencilerin okullarda girmiş oldukları sınavların daha denetimli bir şekilde
uygulanmasıdır. Eğitim öğretim döneminde öğrencilerin girmiş oldukları yazılılarda
yanlış cevaplar doğru cevapları etkilemediğinden ortak sınavlarda yanlış
cevaplar doğru cevapları etkilemeyecektir.
29.
Ders dışı etkinlikler nasıl değerlendirilecek? Başarının tanımı matematik sınavından
100 almak mıdır?
Ortaöğretim
kurumlarına yerleştirme ile ilgili yapılan yeniliklerin en dikkat çekici
noktalarından birisi uzun vadede ders dışı sosyal, sanatsal ve kültürel
etkinliklerin değerlendirilmesine yönelik hedeflerdir. Bu etkinlikler
ölçülebilir olmaları koşuluyla ilerleyen yıllarda sisteme dahil edilecektir.
Burada asıl amaç çocukların bu yeteneklerini geliştirmelerine imkân sağlamaktır.
30.
Matematik yazılısı birinci ve ikinci dönem 100 ama İngilizce kötü ise veya tam
tersi olursa iki öğrenci de fen lisesine yerleştiğinde haksızlık olmaz mı?
Burada
temel hedeflerden biri öğrenci performansını anlık göstergeler eşliğinde değil,
sürece yayarak değerlendirmektir. Ortaöğretime yerleştirmeye esas puan tek bir
sınavla değil sürece yayılarak SBS’de yer alan derslerin değerlendirmesiyle oluşacaktır.
31.
Bir tane sınavın güvenliği sorgulanırken 6 tane sınavın güvenliği nasıl sağlanacak?
Ortak
sınavlarda öğrencilerin normal dönemde okullarda girdikleri yazılılardan farklı
bir güvenlik tedbiri alınmayacaktır. Üst araması vb. gibi önlemler merkezi değerlendirmeleri
amacının dışında farklı bir konuma getirerek öğrencileri baskı altına alabilir.
Bunun yanında, kopya işlemi sınav salonunda görevli öğretmenler tarafından
tespit edilen öğrencinin sınavı tutanağa bağlanarak geçersiz sayılacaktır.
Ortak sınav güvenliğine yönelik olarak en az 2 farklı kitapçık türü
öngörülmekle birlikte ihtiyaca göre daha fazla kitapçık türü de hazırlanacaktır.
32.
Bu yıl 8. sınıfta olanlar için, 6 ve 7. sınıf not ortalamaları da dikkate alınacak
mı?
Yeni
uygulama, öğrencilerin 6 ve 7. sınıf notlarının dikkate alınmasında SBS
sisteminden herhangi bir farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin 6, 7 ve 8. sınıf
notları ortaöğretime yerleştirmeye esas puanı üzerinde %30 etkili olacaktır.
33.
Doğu illeri kış dolayısıyla 1 ay zorunlu tatilde oluyor. Peki Batı illeriyle
aralarında eksik kalan kazanımlar nasıl dengelenecek?
Akademik
takvim belirlenirken sınav dönemlerinin mümkün olduğunca ağır kış şartları yaşanan
dönemlere denk gelmemesi üzerinde durulmuştur. Buna rağmen okulların hava
koşulları nedeniyle tatil olması durumunda öğrencilerin
ders eksikliklerini Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinde yer alan içeriklerle
gidermeleri sağlanacaktır. Ayrıca okullarda ders eksikliklerinin giderilmesine
yönelik olarak telafi dersleri yapılabilecektir. Orta vadede ise FATİH Projesi
tüm bileşenleriyle tamamlandığında öğrencilerin tabletleriyle EBA üzerinden
müfredata uygun modülleri izlemesine yönelik altyapı çalışmaları devam
etmektedir.
34.
Bakan Bey, öğrenciler kendi sınıflarında sınava girecek diyor. Öğrenciler sıralarda
üçerli oturuyor. Bu durumda kopyanın önüne nasıl geçilecek?
Öğrenciler,
ortak sınavlara olağanüstü şartlar dışında kendi okullarında gireceklerdir.
Ortak sınava girmeyecek öğrenciler sınavların yapılacağı günler okulda
bulunmayacakları için sınavın uygulanmasına yönelik fizikî olumsuzluklar yaşanmayacaktır.
Öğrenciler sıralarında tekli oturma düzeninde ortak sınava gireceklerdir. Sınavda
iki farklı kitapçık türü uygulanacak ve sınavların yapılacağı sınıflarda 2 öğretmen
bulunacağından kopyanın önüne geçilmiş olacaktır.
35.
Yeni uygulama sınav kaygısının azalmasını sağlayacak mı?
Yeni
uygulama, ortaöğretime geçişi sınav odaklı olmaktan çıkarma amacını taşımaktadır.
Ortak sınavlar, öğrencilere ekstra bir sınav yükü getirmemekte, öğrencinin
herhangi bir eğitim-öğretim döneminde girmek zorunda olduğu yazılılardan birinin
merkezi olarak yapılmasını sağlamaktadır. Dolayısıyla sınav sayısı artmak bir
yana bilakis azalmaktadır. Ortak sınavlara öğrencilerin kendi okullarında
girecek olmaları, uygulamanın tek sınav odaklı olmaması, sınav kaygısını sürece
yayması ve öğretmen etkinliğini artırmış olması gibi hususlar gözetildiğinde sınav
kaygısının azalacağı söylenebilir.
36.
Yeni uygulamaya göre 6 temel ders dışındaki derslere olan ilgi azalmaz mı?
Öğrencilerin
ortaöğretime geçişte kullanılacakları başarı puanının hesaplanmasında 6,7 ve 8.
sınıflardaki tüm ders notları etkilidir. Ortak sınavlar sadece 8. sınıfların 6
temel ders için yapılacaktır. Bu yüzden 6 temel ders dışındaki derslere olan
ilginin azalması değil bilakis artması söz konusudur.
37.
Her bir temel ders için çoktan seçmeli olarak yapılacak ortak sınavlar
müfredatta öngörülen kazanımları ölçecek bir nitelik taşıyacak mı?
Bilindiği
gibi müfredat kazanımları sadece ortak sınavlarla ölçülmeyecektir. Öğretmenlerimizin
yapacağı yazılılarda kazanım değerlendirmelerinde kullanılmaktadır. Yeni
uygulama, orta ve uzun vadede açık uçlu soruları da içererek kazanımların değerlendirilmesinde
daha nitelikli bir yapıya kavuşturulacaktır.
38.
Açık uçlu sorular sisteme nasıl dâhil edilecek?
Merkezi
ortak sınavlarda çoktan seçmeli sorular sorulacaktır. Ancak FATİH projesi tüm
bileşenleriyle birlikte uygulamaya geçtiğinde her öğrencimizde tablet
bilgisayar ve her sınıfımızda etkileşimli tahta bulunacaktır. Bu imkânlar
hayata geçirildiğinde öğrencilerimizin elindeki tablet bilgisayarlar açık uçlu
sorular sormamıza imkân sağlayacak, bu sayede hem açık uçlu sorularla kazanımların
ölçülmesi hem de çoklu ortam değerlendirmesi yapmak mümkün olacaktır. Yapılan
ortak sınavlarda sorulacak açık uçlu sorular o yaş grubu çocuğun bilişsel
özellikleri dikkate alınarak hazırlanacaktır. Bütün bu açıklamalar göz önünde
bulundurulduğunda, oluşturulacak modül üzerinden, öğrencilerin kimlik bilgileri
gizli tutularak
elektronik ortamda farklı öğretmenler tarafından yapılan
değerlendirmelerin ortalamalarıyla o derse ait puan verilmesi planlanmaktadır.
39.
Mazeret sınavlarına girme şartları neler olacak? Mazeret sınavları istismar
edilmez mi?
Ortak
sınavlar, öğrencilere ekstra bir sınav getirmeksizin eğitim öğretim döneminde
gerçekleştirilen yazılılardan bir tanesinin merkezi yapılmasıdır. Dolayısıyla
normal dönemde geçerli olan mazeret şartları, ortak sınavlar içinde geçerli
olacaktır.
Mazeret
sınavları, ortak sınavlarla eşdeğer nitelikte farklı sorularla, öğrencilerin
kendi okulları dışında farklı sınav salonlarında yapılacağı için öğrenciler
tarafından tercih edilmeyeceği düşünülmektedir. Bu yüzden öğrenciler gerçekten
mazeret sahibi olmadıkları durumlarda mazeret sınavlarına girmek
istemeyecektir.
40.
Yeni uygulamada öğrencinin devamsızlığını azaltmak amaçlanıyor, bu nasıl
gerçekleştirilecek?
Ortaöğretime
yerleştirmede puanların eşit olması durumunda öncelik sıralamalarından birisi
de okula “özürsüz devamsızlık sayısının azlığı” olduğundan öğrencilerin bu şekilde
okula devam etmeleri teşvik edilmiş olacaktır. Ayrıca modelin; öğrenci-okul-öğretmen
arasındaki ilişkiyi merkeze alması, müfredat odaklı olması ve ortaöğretime geçişte
öğretmen etkinliğini artırması öğrencilerin okula devamsızlığını azaltacaktır.
41.
Sınavlar hangi konuları kapsayacak. Duyduğum kadarı ile ikinci sınav öğretim yılı
başından itibaren görülen bütün konuları kapsayacakmış. Neden? O zaman okul yazılısı
gibi değil SBS sınavı gibi olmuyor mu?
Ortak
sınavlar, öğrencilerin okullarında hâlihazırda girmiş oldukları yazılılardan
bir tanesinin daha denetimli bir şekilde yapılmasıdır. Çalışma takvimine göre
konu ve kazanımların dağılımını gösteren çizelgelerin uygulanmasında birinci
dönemde yapılacak ortak sınavda sorulacak soruların kapsamı, eğitim öğretim yılının
başından birinci dönem ortak sınavın yapılacağı tarihe kadar olan konu ve kazanımlarla
sınırlı olacaktır. İkinci dönemde yapılacak ortak sınavda sorulacak soruların
kapsamı ise eğitim öğretim yılının başından ikinci dönem ortak sınavın yapılacağı
tarihe kadar işlenecek olan tüm konular ile sınırlı kalacaktır.
42.
“Şırnak'taki öğrencilerin puan ortalaması ile İstanbul'daki öğrencilerin puan
ortalaması farklı farklı değerlendirmelere tabi tutulacak. Sıralamalar da il
bazında yapılacak” deniyor. Buradan çıkan sonuç Örneğin 475 puan ile Şırnak
birincisi olan öğrenci, 500 puanla İstanbul 1.si bir öğrencinin gireceği her
okula girebilir demek mi?
Sorunuzda
ifade ettiğinizin aksine Şırnak'taki öğrencilerin puan ortalaması ile İstanbul'daki
öğrencilerin puan ortalaması farklı farklı değerlendirmelere tabi tutulmayacaktır.
Yapılacak değerlendirme Türkiye genelini kapsayacaktır. Ayrıca sıralamalarda il
bazında yapılmayacak, değerlendirmede olduğu gibi Türkiye genelini kapsayacaktır.
Ortaöğretime
geçiş sisteminde alınan puanlar SBS’ de olduğu gibi ülke genelindeki okullara
yerleştirmede kullanılacak, yerleştirme işlemi geçmişte olduğu gibi puan sıralamasına
göre yapılacaktır. Örneğin; Osmaniye, Bartın veya Şırnak ilinde Ortaokulu
bitiren ve ortak sınava giren bir öğrenci il sıralamasına göre değil ortaöğretime
yerleştirmeye esas puanına göre tercih yaparak İzmir veya Erzurum ilinde
bulunan bir Fen Lisesine yerleşebilecektir.
Ortak sınavların yerleştirme işleminde geçerli
puandaki %70’lik etkisi Türkiye genelinde adaletli bir yerleştirmeyi kolaylaştıracaktır.
43.
Özel okullar kendi sınavlarını yapmak istiyorlar. Ancak Bakanlık yetkilileri,
bütün okulların MEB tarafından yapılacak sınavı uygulayacağını açıkladı. Özel
okullara kendi sınavlarını yapma hakkı verilecek mi? Verilecekse her okul kendi
sınavlarını mı yapacak, yoksa bütün özel okullar kendi içlerinde merkezi bir sınav
mı yapacak? Verilmeyecekse de, bunun gerekçesi nedir?
Ortaöğretime
yerleştirmeye esas puan devlet okullarında olduğu gibi özel ve özel statülü
okullar için de kullanılacak, özel ve özel statülü okullar için ayrıca bir sınav
yapılmayacaktır.
44.
İlkokuldan itibaren aynı eğitim kurumunda okuyan bir öğrenci, lisede de kendi
kurumunda devam etmek istiyorsa ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın yaptığı sınavlara
katılmak istemiyorsa ne olacak? Aynı şekilde sınavsız öğrenci alan meslek ya da
imam hatip liselerine gitmek istemeyen öğrenciler de bu sınavlara girmek
zorunda mı, girmek istemezse ne olacak?
Ortak
sınavlara öğrenciler bu sınavlar bir üst kademeye geçmeyi belirlemekle birlikte
aynı zamanda sınıf geçmeyi de belirledikleri için girmek zorundadırlar.
İlkokuldan
itibaren aynı eğitim kurumunda okuyan bir öğrencinin lisede kendi kurumuna
devam etmesinin önünde herhangi bir engel bulunmamaktadır. Özel okullar durumlarına
göre MEB’in belirlediği esaslar doğrultusunda öğrenci alımına devam
edeceklerdir.
Ortak
sınavlar öğrencilerin okullarda girdikleri yazılılardan biri olduğu için öğrenciler
ortaöğretime yerleştirmeye esas puanı herhangi bir ortaöğretim kurumuna yerleşmek
için kullanmasalar dahi ortak sınavlara girmek zorundadırlar.
Ortak sınav sonuçları, öğrencilerin yılsonu başarı puanları
belirlenirken diğer yazılılar ve performans ödevleri gibi karne notunun
hesaplanmasında kullanılacaktır. Sınavsız öğrenci alan okullara gitmek isteyen
öğrenciler de ortak sınav sonuçları karne notlarının hesaplanmasında kullanılacağından
ortak sınavlara girmek zorundadırlar.
Category: 8. sınıf ortak sınavlar, ortak sınavlar, ortak sınavlar sık sorulan sorular
0 yorum